När Novus gjorde en undersökning för att se hur väl spridd kunskapen är om hållbara hotell visade det sig att 70% av de tillfrågade inte kände till att de kan välja hållbara hotell. Numera är hållbarhet ett väl inarbetat koncept inom många branscher, och däribland även reseindustrin. Men undersökningen av Novus visar en intressant trend.
– Vi har länge arbetat med hållbarhet och redan på 90-talet hade vi en hållbarhetsavdelning inom TUI-gruppen. Vi ser det som viktigt att vara en del i att driva utvecklingen framåt och förändra branschen. Men resebranschen har misslyckats med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete, säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI.
Det finns ett antal certifieringar för att mäta hållbarhet inom hotellindustrin. Care Travel är TUI:s egen märkning och den syftar till en miljö såväl som hållbarhet.
– Idag är alla våra egna hotell certifierade och 75 procent av våra kunder reser till miljö- och hållbarhetscertifierade hotell och vårt mål är att öka detta till 80 procent under 2022. Det är viktigt att vi som arrangör arbetar både för att fler hotell ska certifiera sig, samtidigt som det är lika viktigt att vi visar våra kunder vilka hotell som redan gjort det viktiga arbetet och därav lanserar vi nu Care Travel, en märkning som gör det lättare för våra kunder att göra mer hållbara val, fortsätter Adam Györki.
Undersökningen som gjordes av Novus på uppdrag av TUI byggde på 1048 intervjuer med personer mellan 18 och 79 år.
Läs fler nyheter!
Uppsving för golf leder till ny golfmässa.
Eurowings utökar med ny direktlinje från Landvetter till Hamburg.