Tillgänglighet för funktionshindrade

Stranden på annorlunda sätt.Handikappförbunden har ingen generell eller annan information om hur det ser ut för funktionshindrade, när det gäller tillgänglighet och resor. Efter kontakt med Handikappförbundens samarbetsorgan (HSO) fick vi en hänvisning till HSO:s hemsida, där en lista på samtliga 43 medlemsförbund finns.
Vi väljer i stället att fråga Fritidsresor och Ving.

Fritidsresor
Marie Malmros, informatör på Fritidsresor, uppger att resebolaget har 1400 hotell över hela jordklotet och att tillgängligheten varierar världen över beroende på vilket land man reser till.

Vid incheckningen talar man om att man behöver assistans och resebolagets Assistansservice får den resande hjälp ut till planet och hämtas vid ankomsten till resmålet.

Om man reser med elektrisk rullstol, krävs att man redan vid bokningen informerar om detta, eftersom speciell lastningsutrusning behövs för att lyfta stolen ombord. Det är dock inte säkert att mindre flygplatser har denna utrustning.

Drivs rullstolen av ett batteri, som flygbolaget av säkerhetsskäl inte tillåter, måste bolaget få veta det. Dock är dessa batterier ovanliga idag.

[ad#ad-article]

Transferbussarna kan ta ombord hopfällbara rullstolar, men för elstolar krävs specialtransport och den kostnaden står den resande själv för. Fritidsresor hjälper till med att ordna detta.

Allt fler människor lider av allergier, och Fritidsresors egna Blue Village-anläggningar upplyser om vad buffématen innehåller. Personalen utbildas också om olika allergier för att kunna handla professionellt vid eventuella tillbud. I hotellens minimarkets kan man hitta vissa allergiprodukter.

Marie Malmros berättar, att bolaget under många år arbetat för att kunna tillhandahålla hotellprodukter och anpassade transporter. På Blue Village-hotellen finns bland annat rum, som anpassas till rörelsehindrade, bokningsbord med plats för större typ av rullstolar och anpassade material för astmatiker och allergier.

När det gäller offentliga miljöer, så arbetar Fritidsresor med att påverka myndigheterna, vilket är en långsam process.

För övrigt gäller att resenären alltid kan höra av sig till Fritidsresor och få information och hjälp med att lösa sina speciella behov. Fritidsresor uppmanar sina resenärer med särskilda behov att kontakta dem för att kunna få bästa möjliga information för just deras behov.

Vingresor
Informationschefen på Vingresor, Magdalena Öhrn, berättar att bolaget nu kommer att ha människor med syn- och hörselhinder samt människor med astma och allergi i åtanke efter att fram till nu främst ha haft funktionshindrade i allmänhet i fokus. Ombord på flygplanet uppmanas till exempel passagerarna att inte äta jordnötter, när det finns nötallergiker bland resenärerna.

I Vings bokningssystem är det möjligt att söka på handikappanpassade hotell. Där får resenären veta om dörrar till entré, hiss, lägenhet/rum, toalett och balkong håller måttet om minst 75 cm fri passage och om hissarnas djup är tillräckligt tilltaget. Alla trap-por är utrustade med ramp. Ving har tagit fram dessa mått i samarbete med Neurologiskt Handikappades Riksförbund och Reumatiker-förbundet.

[ad#ad-article]

Hjälp med att ta sig ombord på flyget ordnar Ving, liksom man ger tillstånd att ta med nödvändiga hjälpmedel. Samarbete finns med lokala transport- och bussbolag vid resmålet och oftast kan Ving hjälpa till med att ordna transfer från flygplatsen.

Vings egna hotell, Sunwing Resort erbjuder boende som lämpar sig för funktionshindrade personer, vilka har rullstolar i normalstorlek. Dörrar till lägenheterna och badrummen är breda, toaletterna är an-passade och duschstolar finns. Dessutom är sänghöjden hög, 40-50 cm.

Ving har hotell med rökfria rum och arbetar för att familjehotellen ska ha rökfria miljöer, främst i restauranger och på barer.