Tågluffa i Europa med InterRail

Tågkupé

Tågluffning i Europa är ett resekoncept som det talas om bland många backpackers och koncpetet är under ständig förändring och det är inte enbart unga backpackers som väljer denna reseform.
InterRail-kortet har en lång historia. Det introducerades 1972 av den Internationella Järnvägsunionen UIC, som en del av dess 50-års jubileum. Då var det 20 länder som kortet kunde användas för. Efterhand som Europas geopolitiska landskap förändrats var det en självklarhet att InterRail-kortet också behövde modifieras.
InterRail var mest populärt i slutet av 1980-talet och början på 1990-talet, då fler än 300 000 kort såldes årligen. För SJ var rekordåret 1991 då fler än 70 000 kort såldes. Men efter det började försäljningen minska fram till 2008 då försäljningen åter igen tog fart. För att lära oss mer om InterRail har vi Jan Svensson på SJ till hjälp. Han kommenterar minskningen av sålda InterRail-kort
– Jag tror att de starkaste faktorerna var dels en ganska stor prisökning i euro av själva InterRail-kortspriserna samt att Sverige just då också fick en devalvering som gjorde InterRail-korten ännu dyrare samt att kostnaderna för att resa runt i Europa i euroländerna också blev dyrare. De andra faktorerna som ändrade resvanor och billiga flygbiljetter kom betydligt långsammare – den utvecklingen startade i början av 90-talet och märktes framför allt mot slutet av 90-talet/början av 2000-talet.

InterRail intressant igen!

Under 2011 kunde man så notera att det i hela Europa såldes 248 457 InterRail-kort, en ökning med 2% jämfört med året innan. Efter att genomgått förändringar under åren finns nu två typer av InterRail-kort, InterRail Global Pass Flexi och InterRail One Country Pass. Det är dock viktigt att anmärka att trots namnet ”Global” gäller kortet endast i Europa.
– Vad gäller populariteten säljer Sverige mest globalkort i och med att vi ligger i periferin av Europa och globalkorten oftast blir den billigaste och enklaste lösningen.
Jan har också några användbara råd för de som vill ut och tågluffa, för att göra resan en bekvämare upplevelse..
– Man bör boka plats om man reser med långväga tåg, speciellt fredagar och söndagar, det är inte roligt att behöva stå mellan Hamburg och München en fredag eftermiddag…Många tåg har obligatorisk platsbokning, t ex snabbtågen Eurostar, Thalys och franska TGV-tåg. För de franska TGV-tågen bör man boka plats i mycket god tid eftersom det endast finns ett begränsat antal platser upplåtna för InterRail-resenärer. Boka gärna platserna, eller en del av platserna redan här i Sverige innan avresan.
Han nämner också att man kan spara in på hotellövernattningar genom att åka nattåg. Slutligen nämner Jan ett personligt tips

[ad#ad-article]

– Försök inte resa i så många länder som möjligt eller resa tåg varje dag – välj istället ut ett par, tre länder och upptäck dem lite närmare. Lägg gärna in ”vilodagar” mellan tågresorna, annars blir det lätt tröttsamt. Åk inte bara mellan de stora städerna med snabbtågen utan ta även lokaltåg ut i landet och upptäck det riktiga Europa, långt från storstäder och hets och jäkt. InterRail är idealiskt för just den typen av resor.
Vi tackar Jan Svensson för hans insiktsfulla tips och kan konstatera att InterRail fortfarande är en bra lösning för de som vill ut och resa på ett mer självständigt sätt.

Skribent: Paul-Christian Markovski. Hemsida.