Tillgänglighet för funktionshindrade 2012

Strand vid solnedgång

Tillgänglighet för funktionshindrade är ett område som utvecklas mycket och det speciellt när det kommer till nöjesresor. Senaste åren har utvecklingen på marknaden tagit rejäl fart, vi tittar närmare på vad som erbjuds för funktionshindrade som åker på semester. Första frågan vi ställer till Marie Malmros på Fritidsresor är vilken handikappanpassning som finns på hotellen i deras resepaket.
– Det varierar från hotell till hotell. Vi äger ju inga egna hotell men försöker naturligtvis påverka så mycket vi kan vad gäller tillgänglighet, ramper, speciella rum osv.
I takt med att det blir vanligare med större hotellanläggningar blir det också vanligare att de anpassas rörelsemässigt.
Just för Blue Village serien med hotell finns en märkbar satsning på tillgänglighet.
– På våra Blue Village-anläggningar har vi alltid rum speciellt anpassade för rörelsehindrade. Vi ser också till att alla allmänna utrymmen har ramper, hissar mm så att det är anpassat och enkelt för exempelvis rullstolar att ta sig runt på området.
Arbetet med handikappanpassning är pågående, med ett exempel från samarbeten med experter inom området.
– Under våren har vi dessutom tillsammans med Astma och Allergiförbundet tagit fram material som alla Blue Village-hotell har tagit del av vad gäller allergi och intolerans. Materialet innehåller rutiner och information.
Utvecklingen går framåt och ett tecken på att alltfler resenärer upptäcker detta är bland annat att fler rullstolsbundna väljer att resa med Fritidsresor idag, då med hopfällbara rullstolar.
– Vi ser också att allt fler åker till exotiska resmål som ex Kap Verde, Thailand och Egypten. Här finns många bra hotellanläggninngar som gör att man vågar resa hit. Dock ska man vara medveten om att infrastrukturen utanför hotellen inte alltid är anpassade efter rörelsehindrade.
När man som funktionshindrad ska boka sin resa hos Fritidsresor är det flera saker man ska tänka på. Säljare på företaget är förberedda på dessa förfrågningar och det är många detaljer som man kan få svar på. Marie förklarar
– Våra säljare har all information om allt från material i kuddar till bredd på dörrar, antal trappsteg och så vidare. Vi kan bistå med så mycket information som möjligt – men sedan är det upp till varje person att göra bedömningen om det fungerar för honom/henne.
– Varför vi inte har all denna information på webben beror på att vi vill ha en personlig kontakt för att se till att resan uppfyller de krav resenären har, då kraven är individuella och varierar.
Något som är bra att veta är hur det fungerar med transport till och från flygplatsen. En hopfällbar rullstol är inga problem i en buss, däremot går elrullstolar inte in. Det betyder att man måste ha specialtransport och den bekostar resenären också själv.
På vissa resmål är tillgängligheten vad gäller handikapptransporter begränsad och om det finns, kostar de ganska mycket att boka. Vi brukar därför rekommendera resmål där vi vet att allt fungerar till en rimlig summa.

[ad#ad-article]

Ving ser resultat på satsningar

Vi ställer samma fråga angånde handikappanpassning till Magdalena Öhrn på Ving.
– Här har vi relativt mycket information att ge. Bl.a. har våra säljare i vårt bokningssystem möjlighet att söka på handikappanpassade hotell och får då upp alla hotell som anses vara handikappvänliga. Då håller dörrar till entré, hiss, lägenhet/rum, toalett och balkong minst 75 cm fritt passagemått. Hissarnas djup är minst 140 cm. Badrum utrustade med handdusch. Det är inte trappor till entré, reception och frukostmatsal. Där det finns trappor är de utrustade med ramp. Man kan dock aldrig räkna med att hotellet har speciellt handikappanpassade hjälpmedel. Vi samarbetar med Neurologiskt Handikappades Riksförbund, De Handikappades Riksförbund och Reumatikerförbundet. Tillsammans med dem har vi tagit fram ovan angivna mått.
Att man nått resultat är uppenbart då fler funktionshindrade som reser med Ving nu än tidigare. Vi undrar också vad man ska tänka på som funktionshindrad när man bokar sin resa? Magdalena svarar
– En funktionshindrad kund kan, tillsammans med våra säljare, så gott som alltid hitta ett bra hotellalternativ som passar de behov som just den kunden har. Det är väldigt viktigt att kunden berättar om sina önskningar och behov.
Magdalena kommenterar utvecklingen och vad vi kan förvänta oss i framtiden och får då ett exempel från ett Sunwing resmål på Cypern.
– Just nu testar vi till exempel rökfritt på hela området, det vill säga även på den gena balkongen/terrassen) på Sunwing Sandy Bay på Cypern.

Det går framåt

Vi tackar Fritidsresor och Ving för deras medverkan. För ytterligare information kring resor för funktionshindrade råder vi läsare att fråga researrangörerna så mycket som möjligt angående vad som gäller för olika resmål. Vi kan gladeligen konstatera att utvecklingen för tillgänglighet för funktionshindrade går framåt. Det är en av branschens stora frågor som både Fritidsresor och Ving uppenbarligen jobbar aktivt med.

Skribent : Paul-Christian Markovski. Hemsida.